Programul "Lapte-corn" inlocuit cu "After school"; Banca Mondiala ne critica pentru costurile autostrazilor; Piata romaneasca invadata de pungi cancerigene

Programul "Lapte-corn" inlocuit cu "After school". "Proiectul "Cornul si laptele" ar putea fi inlocuit cu un program "after school", unde copiii sa primeasca o masa calda la pranz si sa fie ajutati de profesori la lectii. Ministrul Educatiei, Cercetarii si Inovarii (MECI), Ecaterina Andronescu, a anuntat marti ca, din toamna, doreste sa se foloseasca de banii din Programul national "Laptele si cornul" pentru a-i da scolilor cu program prelungit. "Intentionam sa-i tinem mai mult pe elevi in scoala in programul after school. Acum facem o evaluare si incercam sa vedem in scolile care au spatiu cum putem sa transformam Proiectul "Cornul si laptele" in programul after school, in asa fel incat copiii sa primeasca o masa calda la pranz si sa beneficieze de supravegherea atat in partea de efectuare a lectiilor, cat si in partea de activitate extracurriculara", a spus demnitarul, in cadrul Comisiei de invatamant din Camera Deputatilor, unde a fost chemat sa prezinte Raportul privind starea invatamantului din 2007, pe care fostul ministru Cristian Adomnitei nu a apucat sa-l faca public.Ecaterina Andronescu a explicat ca, dupa evaluarea spatiilor de invatamant, "nu va mai fi nevoie de o asociere a Programului "Cornul si laptele" cu mediul urban", scrie Cotidianul.

Banca Mondiala ne critica pentru ca umflam costurile autostrazilor. "Renegocierea contractelor de infrastructura platite din bani publici catre companii private, practica ce conduce la majorarea costurilor finale de doua-trei ori fata de valoarea initiala, ajungandu-se la "unele dintre cele mai ridicate costuri din Europa", este una din principalele cauze pentru care sistemul romanesc de transport este mult ramas in urma, din punct de vedere calitativ si al eficientei. Aceasta este una dintre concluziile unui raport al Bancii Mondiale, la care facea referire saptamana trecuta presedintele Senatului, Mircea Geoana, si care a fost obtinut de ziarul Gandul. Un exemplu in acest sens, nenominalizat insa de expertii BM, este contractul pentru Autostrada Transilvania, Brasov - Bors. Semnat cu compania americana Bechtel in perioada guvernarii Nastase, documentul prevedea un "pret tinta" de 2,2 miliarde de euro pentru constructia intregii autostrazi, de 415 km. Recent, ministrul Radu Berceanu a anuntat ca, dupa estimarile sale, doar pentru mai putin de jumatate din tronson, de la Campia Turzii la Bors (189 km), statul roman va plati 2,5 miliarde de euro. In ultimii cinci ani, statul a platit catre Bechtel o suma totala de 2,7 miliarde de lei, viramente efectuate aproape in totalitate de la buget, lucrarile de executie fiind incepute la doua din opt tronsoane si finalizate in proportie de 35% si 18%", titreaza Gandul.

Reabilitarea centrului istoric al Bucurestiului intarzie inca 4 ani. "Decizia primarului Sorin Oprescu, de reziliere a contractului cu actualul constructor, aduce alte amanari, cauzate de viitoarea licitatie. Primaria Municipiului Bucuresti va organiza licitatii pentru reabilitarea fiecarei strazi din centrul istoric, dupa ce primarul Sorin Oprescu a anuntat ca va rezilia contractul cu firma care trebuia sa refaca zona, insa a intarziat cu lucrarile. Dupa ce seful de santier al firmei Sedesa, Viorel Popa, a spus ca Primaria Capitalei nu a mai platit muncitorii inca din ianuarie 2008, primarul general a declarat ieri ca "fiecare le stie pe-ale lui. Din datoria de 5,4 milioane catre firma Sedesa, municipalitatea platise in luna noiembrie doar 2,8 milioane euro, iar in ceea ce priveste rezilierea contractului, ea se va face de comun acord".Totusi, reprezentantii firmei Sedesa au transmis ca nu vor rezilia contractul de comun acord. Ceea ce inseamna ca o parte din intarziere va surveni si din cauza procesului dintre primarie si firma Sedesa. Chiar primarul Sorin Oprescu a recunoscut ca se asteapta la acest lucru: "Procesul ar putea dura un an, doi sau chiar patru, pana la incheierea lui". Alte intarzieri vor veni de la organizarea viitoarelor licitatii, pentru fiecare strada in parte.Sorin Oprescu a spus ca lucrarile au incetat la sfarsitul lunii septembrie anul trecut. "Pe Strada Lipscani, descarcarea arheologica a durat aproape 2 ani si nu stiu de ce. Trebuie sa vorbesc cu Ministerul Culturii sa rezolvam odata problema si sa dam drumul la treaba. Pentru cele patru strazi care au fost finalizate s-au cheltuit 4,5 milioane de euro", a explicat edilul pentru Cotidianul.

Piata romaneasca invadata de pungi cancerigene. "Agent Green si Salvati Dunarea si Delta - doua organizatii nonguvernamentale - au atras ieri atentia asupra faptului ca piata din Romania a fost "invadata de sacose din polietilena (PE) cu aditivi care contin metale grele cu efecte carcinogene, mutagene si bioacumulative".Reprezentantii celor doua ONG-uri au explicat ca majoritatea sacoselor oferite de retailerii din Bucuresti nu sunt biodegradabile, desi pe unele dintre ele se mentioneaza acest lucru. In aceste conditii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) ar trebui sa verifice respectarea etichetarii si taxarii sacoselor si sa aplice sanctiuni pentru cazurile de publicitate inselatoare. "Pe pungi scrie ca sunt biodegradabile 100%, dar in proportie de 98% sunt tot pungi de plastic, iar unele au si aditivi care contin metale grele cu efect cancerigen, mutagen, care se biocumuleaza", a spus Gabriel Paun, reprezentant Agent Green.Alina Mihaescu, reprezentant al Institutului belgian Vincotte care asigura standardizarea materialelor biodegradabile, a explicat ca pungile oxo-degradabile contin aditivi care grabesc dezintegrarea plasticului in fragmente mai mici, care vor continua sa reziste in mediu si in care se gasesc in continuare metale grele. In conditiile in care aceste materiale pot fi compostabile, adica folosite ca ingrasamant, ele devin si mai periculoase, a sustinut Mihaescu. Normativa europeana (EN) 13432 stabileste standardele pentru materialele biodegradabile si compostabile, iar Institutul Roman pentru Standardizare a tradus in legislatia romana aceasta norma. Aceste sacose nu intra in categoria biodegradabile, fiind realizate de fapt tot din plastic conventional (PE) in procent de 98%. Pana in prezent, niciun material oxo-degradabil nu a indeplinit standardele de biodegradabilitate si de compostabilitate conform EN 13432", titreaza Ziua.

Atasatul militar al Ucrainei - expulzat dupa scandalul "spionului Floricel" . "Atasatul militar al Ucrainei pe langa ambasada acestei tari in Romania a fost declarat marti "persona non-grata" de catre Romania si expulzat (in fapt, Ucraina a fost nevoita sa il retraga), a relatat ieri agentia de stiri ucraineana Regnum. Informatia a fost facuta publica de deputata Inna Bogoslovskaia (Partidul Regiunilor), in timpul prezentarii notei prin care se expun motivele demiterii ministrului de Externe, Volodimir Ograzko. Ea nu a precizat numele respectivului oficial, insa pe site-ul Ambasadei Ucrainei la Bucuresti sunt trecuti doi atasati militari: Anatoliy Yatseniuk, atasat al Apararii si Naval, si Serghii Ilnitskii, atasat militar. Ambasada Ucrainei la Bucuresti nu a dorit sa comenteze in niciun fel informatiile, in timp ce Ministerul roman de Externe nu publicase pana ieri, la inchiderea editiei, o pozitie oficiala pe aceasta tema.Nu se stie deocamdata nici daca demiterea ministrului de Externe ucrainean ar avea legatura cu informatiile potrivit carora Floricel Achim si bulgarul Marinov Zikolov ar fi vandut secrete militare romanesti Rusiei. Filiera ruso-ucraineana ar fi fost confirmata de bulgarul Marinov (Petar) Zikolov, care a declarat ca intre 2001 si 2002 era in relatii de prietenie cu un reprezentant al Ucrainei la Bucuresti, ce i-ar fi spus ca este interesat de informatii militare (frecvente radar, harti NATO, scheme si harti ale unor subunitati si tehnici militare, indicative ale unitatilor militare si planuri de aparare)"|, scrie Gandul.

Marian Iancu, patron pe picior mare. "Din acest an, Marian Iancu a devenit cel mai potent patron din Liga I in bani "lichizi". Din surse EVZ, dupa ce DNA i-a deblocat conturile in urma finalizarii anchetei RAFO-CAROM, finantatorul echipei FC Timisoara are la dispozitie aproximativ 220 de milioane de dolari! Asta-toamna, DNA i-a dat doar o mica parte dintre acesti bani, iar Iancu n-a reusit sa-si achite datoriile catre stat si jucatori. Desi Romania traverseaza o perioada neagra, "Elefantul" intoarce acum banii cu lopata, depasindu-l la pas pe Gigi Becali, cel care a dorit sa vanda Steaua pentru a scapa de faliment. Insumate, proprietatile latifundiarului valoreaza mai mult, dar raman blocate din cauza crizei imobiliare. Asa se explica de ce, intr-un moment in care cluburile din prima liga sunt amenintate financiar, Iancu a putut realiza transferuri de milioane de euro. Patronul gruparii de pe Bega a cheltuit 7,5 milioane de euro pentru plata unor fotbalisti si a achitat integral cei aproximativ 1,5 milioane de euro la Gaz Metan Medias, pentru a-l aduce pe Curtean. Iancu a scapat si de datoriile pe care le avea la Universitatea Cluj: 1,5 milioane de euro pentru Dorin Goga", scrie Evenimentul Zilei.

"Restul e tacere", marele castigator la Gala Gopo. "Filmul cel mai nominalizat, "Restul e tacere", si-a adjudecat, luni seara, cele mai multe premii. Pelicula regizata de Nae Caranfil era favorita la cea de-a treia editie a premiilor industriei de film din Romania, iar echipa filmului a plecat acasa cu noua trofee. "Am avut o echipa miraculoasa", a spus Caranfil atunci cand a ridicat cel mai important premiu al galei, Cel mai bun lungmetraj, si a tinut sa le spuna tuturor membrilor ei ceea ce au tot auzit pe platourile de filmare: "Va urasc pe toti!" Producatorul peliculei, Cristian Comeaga, a spus ca "omuletul" lui Gopo pe care l-a primit e semnul "ca se poate si altfel" in cinematografia romaneasca. Cei peste 400 de profesionisti din industria romaneasca de film care au ales, prin vot secret, castigatorii premiilor Gopo, au decis sa acorde trofeul pentru Cea mai buna regie lui Radu Muntean, pentru filmul "Boogie", pelicula selectionata in sectiunea Quinzaine des Realisateurs a Festivalului de la Cannes."Sunt foarte surprins, pe bune", si-a inceput regizorul discursul. "O sticla de whisky la masa trei si la masa cinci. Multumesc", a incheiat Muntean. El a ridicat si premiul pentru Cel mai bun actor principal intr-un film de lungmetraj, acordat lui Dragos Bucur pentru Bogdan Ciocazanu din "Boogie". Tot pentru filmul "Boogie" a fost acordat si premiul Gopo pentru Cea mai buna actrita intr-un rol principal - Anamaria Marinca, pentru rolul Smaranda", scrie Adevarul.

Publicat Miercuri, 4 Martie 2009 - 08:18
Cuvinte cheie: lapte corn, after school, centru istoric, Oprescu, pungi cancerigene, autostrazi, Banca Mondiala, Atasat militar, Ucraina, spion, Marin Iancu, Gopo | Afisari: 65,535