Stiri similare
Optiuni
Numele tau:* Orasul/Locatia:* Email-ul tau:* URL site personal: Comentariu:* trimite comentariul
Numele tau:* Email-ul tau:* Numele prietenului:* Email-ul prietenului:* Adauga mesajul tau: trimite comentariul

SAR propune ca denunturile la ANI sa poata fi facute si fara probe

Societatea Academica din Romania propune modificarea Legii ANI in sensul eliminarii obligatiei ca sesizarile trimise Agentiei sa fie insotite de dovezi si vrea ca prerogativa presedintelui ANI, care poate decide demararea unei verificari din oficiu, sa fie extinsa la toti inspectorii de integritate.

Reprezentantii Societatii Academice din Romania (SAR) au formulat, in Raportul de analiza si prognoza pe anul 2009, cateva sugestii de imbunatatire a Legii 144/2007 privind infiintarea Agentiei Nationale de Integritate. Una dintre propuneri vizeaza eliminarea conditiei privind obligativitatea insotirii unei sesizari de dovezi care sa o sustina. In prezent, lipsa dovezilor duce la clasarea sesizarii. "Persoana care face sesizarea poate sa arate indiciile pe care se bazeaza aceasta, standardul de proba impus de folosirea termenului „dovezi” fiind mult prea ridicat. In plus, posibila sanctiune penala pentru denunt calomnios care planeaza asupra celor care fac sesizari catre ANI descurajeaza depunerea de plangeri", spun reprezentantii SAR.

O alta propunere este largirea sferei celor care pot decide pornirea unei investigatii din oficiu la toti inspectorii de integritate. In prezent, doar presedintele ANI poate decide acest lucru, limitarea fiind nejustificata in opinia reprezentantilor SAR, avand in vedere independenta operationala a inspectorilor de integritate. Raportul reclama si faptul ca actiunea de verificare este limitata la sesizarea primita. "Astfel, daca in cursul sesizarii inspectorul de integritate descopera elemente noi, se afla in imposibilitatea de a extinde verificarile din oficiu in absenta unui proces verbal incheiat de presedintele Agentiei", se arata in document.

Organizatia mai propune ca toti angajatii din sectorul public care gestioneaza sau administreaza programe de finantare sa depuna declaratii de avere, cu argumentul ca acesta este un sector "extrem de vulnerabil la coruptie, iar persoanele angajate sa se ocupe de aceste probleme nu au mereu calitatea de functionar public".

Reprezentantii SAR mai cer eliminarea prevederilor care impun acordul persoanei cercetate pentru realizarea unei expertize a bunurilor detinute, posibilitatea ca ANI sa citeze persoanele care pot oferi date suplimentare si largirea sferei conflictului de interese - limitata in prezent la rudele de gradul I, in cele mai multe cazuri.

In ceea ce priveste practica institutionala, raportul SAR reclama faptul ca declaratiile de avere si de interese nu sunt mentinute cinci ani pe paginile de internet ale institutiilor, aceasta fiind perioada prevazuta de lege, si lipsesc mai ales declaratiile de final de mandat, astfel ca nu poate fi comparata averea de la inceputul mandatului cu cea de la final de mandat.

In ceea ce priveste reforma Justitiei, raportul SAR arata ca Romania a cunoscut un "regres accentuat" in ceea ce priveste vointa politica pusa in slujba combaterii coruptiei la nivel inalt dupa anul 2007, fiind mentionate motiunea Parlamentului impotriva fostului ministru al Justitiei, Monica Macovei, atacurile succesorului sau, Tudor Chiuariu, la adresa DNA si amenintarile privind desfiintarea DNA. Mai sunt mentionate modificarile Codului Penal si Codului de Procedura Penala promovate in Parlament, "care riscau sa faca imposibile anchetele penale si sa transforme Romania in paradisul infractorilor europeni, cu serioase implicatii transfrontaliere".

Reprezentantii Societatii Academice din Romania considera ca situatia nu s-a imbunatatit "semnificativ" nici in 2008, cu argumentul ca anul a fost dominat de scandalurile legate de blocarea anchetelor impotriva ministrilor de catre Parlament, de continuarea demersurilor privind modificarea Codului Penal si a celui de Procedura Penala si de incercarea de inlocuire a conducerii DNA. Raportul mentioneaza si incercarea Parlamentului de a modifica procedura de numire si revocare a procurorilor cu cele mai inalte functii de conducere din Ministerul Public, incercandu-se eliminarea rolului presedintelui Romaniei din aceasta procedura. Incercarile au fost invalidate de Curtea Constitutionala.

"Chiar si la inceputul anului 2009, dosarele fostului premier Adrian Nastase si cele ale lui Serban Mihailescu raman blocate in Parlament. Aceste actiuni incalca in mod vadit obligatiile asumate de Romania la momentul aderarii la UE", se arata in raport.

Publicat Luni, 16 Februarie 2009 - 17:00
Cuvinte cheie: SAR, ANI, lege, plangere | Afisari: 65,535
Comentarii
Nu s-a publicat nici un comentariu pentru acest material.

VREMEA

Acum:
Temperatura:
Umiditate:
Viteza vantului:
:
Temperatura minima:
Temperatura maxima:
:
Temperatura minima:
Temperatura maxima:
Ultima actualizare:
Vremea in alte localitati:
Store Hours